Onko ekomatkailu vain muotisana, vai tapa, millä kaikki tulemme matkustamaan lähitulevaisuudessa?
Pystyykö matkailija välttämään ympäristön vahingoittamisen tai jopa parantamaan sitä ja silti nauttia matkailun suomasta etuoikeudesta?
Olisiko maapallolle kuitenkin parempi, jos kaikki vain pysyisivät kotona?
Ekomatkailun hyödyt
Vaikka ekomatkailu on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuosikymmenen ajan, se on usein silti vain markkinoinnissa käytettävä muotisana.
Ekoturismi ja ekomatkailu sopivat täydellisesti konsepteihin, kuten vastuullinen matkailu, kestävä matkailu, luontomatkailu, tietoinen matkailu ja hidas matkailu, vaikkakin näillä kaikilla on hieman erilainen tarkoitus.
Mitä on ekomatkailu?
Tavallisten ihmisten käymissä keskusteluissa ekomatkailulla usein viitataan mihin tahansa matkailuun, mikä on luontokeskeistä, eikä kovin haitallista ympäristölle. Todellisuudessa ekomatkailu on niin paljon muutakin. Ekomatkailu on määritelty vastuulliseksi, luontoa säästäväksi, paikallisten ihmisten hyvinvointia ylläpitäväksi matkustamiseksi luontoalueille. Se sisältää myös tulkintaa ja koulutusta.
Matkailualan termein, ekomatkailu ei ole vain sitä, että matkustetaan jälkiä jättämättä, vaan ennemmin luoden positiivisia muutoksia ja lisäymmärryksen saamista vierailemistasi paikoista. Ekomatkailun ei tulisi rajoittua vain luontomatkailuun, vaan sitä tulisi soveltaa kaikkeen matkailuun riippumatta oletko kaupunkilomalla vai autiomaassa. Kaikilla matkoilla voi olla myönteinen vaikutus vierailemiisi paikkoihin ja siellä asuviin ihmisiin.
Ekomatkailun merkitys
Kansainvälinen matkailu on jatkuvassa nousussa. 1980-luvulla kansainvälisiä matkailijoita oli vuositasolla n. 300 miljoonaa. Vuonna 2018 luku oli yli 1,4 miljardia. Näiden lukujen vuoksi ekomatkailu ei ole vain tärkeää, vaan välttämätöntä. Turismi voi olla äärimmäisen vaarallista paikkoihin, mihin matkustat, kuin myös koko maapallolle, mutta myös toisaalta se voi olla äärimmäisen hyödyllistä.
Kuvittele tilannetta, missä sen sijaan, että 1,4 miljardia ihmistä aiheuttaa vahinkoa, tämä sama määrä tekisikin asteittaisia parannuksia. Matkailualan jatkaessa kasvuaan, on ekomatkailun kasvettava vielä nopeammin, jotta massamatkailun aiheuttamat vahingot hidastuvat ympäri maailman.
Miten ekomatkailu hyödyttää sinua?
Vaikka jotkut ekomatkailukokemukset voivat olla kalliimpia, kuin ympäristöä saastuttavammat versiot, kokonaisuutena kuitenkin yksi suuri henkilökohtainen hyöty on, että ekomatkailu voi olla edullisempaa.
Hyvänä esimerkkinä lentäminen vs maata pitkin matkustaminen paikallisella julkisella liikenteellä.
Tämä yksinkertainen muutos vähentää matkasi hiilidioksidipäästöjä, lisää kulttuurista tietämystäsi ja maksaa paljon vähemmän.
Myös majoitusvalinnoilla voi vaikuttaa paljon. Esimerkkinä pienen, paikallisen majoituksen valinta isojen monikansallisten hotelliketjujen sijaan.
Lue lisää blogin osasta 2!
-Sonia
11 ajatusta aiheesta “Ekomatkailun hyödyt- Kannattaako matkustaa vai jäädä vain kotiin? osa 1”
Kyllähän reissaamisesta huono omatunto tulee, varsinkin kun lentää. Toivottavasti teknologia kehittyy vähäpäästöisemmäksi ja tulee tapoja komsensoida päästöt niin, ettei voida puhua pelkästä viherpesusta.
Jos täältä Suomen perukoilta lähtisi juna, jolla pääsisi helposti ja nopeasti Euroopan eteläosiin, niin varmasti MONI vaihtaisi lentämisen junalla matkustamiseen. Täältä on liian vaikea päästä matkalle lentämättä.
Kieltämättä ekomatkailu on paljon myös muotisana ja on varmasti niin, että sen varjolla pyritään markkinoimaan myös ei niin kestäviä vaihtoehtoja. Sinällään näen, että aihe on erittäin tärkeä ja ekomatkailulla on kyllä aitoja hyötyjä ja se on itseisarvollisesti paljon parempi vaihtoehto kuin jäädä kotiin.
Valitettavasti monia asioita markkinoidaan yhä ekomatkailu termillä – vaikka kohteessa ei ole mitään ekoa. Tällaisia havaintoja tehtiin myös Ekomatkaajille tehdyssä opinnäytetyössä.
Olen ajat sitten lakannut luottamasta siihen, että eko-etuliite oikeasti turistipaikoissa , etenkin alikehittyneissä maissa, merkitsisi yhtään mitään. Generaattorit jyskyttää ja kakkavedet vedetään mihin vedetään. Muka on vaikka minkälaisia ekosertifikaatteja olemassa, mutta ainut osoitus siitä on, että pyyhkeet vaihdetaan vain joka toinen päivä 😀
Kun sitten joskus osuu oikeasti EKO-matkailun kannalta OK paikkaan, on se kyllä mitä palkitsevinta.
Kieltämättä näitä eko-alkuisia paikkoja kuten ravintoloita, joissa tarjoillaan ruoat muovikipoista, on ihan liikaa. Onneksi matkailuala on heräämässä pikkuhiljaa (vaikkakin hitaasti) näihin asioihin. On kuitenkin pitkä tie siihen, että asiat muuttuisivat kehittymättömissä maissa. Valittettavasti. Sertifikaatti ei todellakaan ole tae. Se on kuitenkin parempi kuin ei mitään.
Vähän samoilla kyynisillä linjoilla kuin Anna, että kyllä kohteet osaavat brändätä itsensä ekokohteiksi, kun oivaltavat sen olevan markkinointivaltti, mutta teot eivät välttämättä ole kovin suuria. Itse asiassa voi hyvinkin olla, että isoilla toimijoilla teot ovat enemmän linjassa brändäyksen kanssa, sillä heillä on enemmän riskejä, jos markkinointiviesti osoittautuisia täysin vääräksi.
Tuo lentäminen vs. muut tavat matkustaa on sekin asia, jossa faktat eivät aina mene kuten olettaisi, sehän tuli osittain ainakin testattua pandemian myötäkin, kun lentäminen lähes loppui, mutta päästöt eivät tosiaan yllättäen hävinneetkään kuin marginaalisesti, eli ei se lentäminen ole kai niin paha juttu. Lisäksi pitäisi kait huomioida myös lentorahti, sillä ilman sitäkään yhteiskunta ei oikein toimi, joten menee siinä sivussa myös muutama matkailija. Sama teoriassa laivamatkailussa, joka ei kai sekään jää lentämisen ympäristövaikutuksista juuri jälkeen.
Hyviä pointteja Pirkko. Itse yritän hyvittää päästöjäni tekemällä tätä ekotyötä Suomessa ja tekemällä kohteissa perillä hyvää työtä. Kehtaa sitten taas lentää.
Ehdottaisin, että ne jotka lentävät tekisivät jotain hyvää. Tapoja on muitakin kuin vapaaehtoistyö ja päästökompensaatio. Mitä jos jokainen lopettaisi kaikenlaisen halvan rihkaman ja sälän ostamisen. Tuli mieleen tulevasta pääsiäisestä.. Silläkin on iso merkitys.
Näiden asioiden kanssa tulee painittua aina kun lähtee reissuun. Mä en tunne lentämisestä niin huonoa omaatuntoa mitä ehkä pitäisi, koska teen arjessa niin paljon ekotekoja ja pyrin vähentämään kulutusta, sähkön ja veden tuhlaamista, ruokahävikkiä, kierrätän, en osta hirveästi turhaa tavaraa, käytän elektroniikan ja vaatteet loppuun asti, ei ole autoa tai lemmikkejä jne. Näitä samoja toimenpiteitä tulee tehtyä myös matkoilla ollessa, jos se vaan suinkin on mahdollista (esim. just kierrätys, en osta krääsää, käytän kaupassa omaa kangaskassia, en jätä ilmalämpöpumppua huutamaan asuntoon kun olen ulkona, tuen paikallisia projekteja ja yrittäjiä).
Samanlaisia ajatuksia täällä päässä. Juuri kauhistelin vanhaa 10 vuoden takaista valokuvaa katsoessani, että onko tuo paitani tosiaan noin vanha. Hyvät vaatteet kestävät vuosikymmeniä. Omat luistimet ja sukset monoineen ovat 90-luvulta. Joku ehkä ihmettelee miksen osta uusia. Matkailua on vaikea jättää pois – ja mitä suotta. Olisi toki kiva matkustaa ekologisemmin Suomesta ulkomaille ja odotankin kovasti, että tällainen matkustaminen olisi yhä helpompaa.
Paluuviite: Miten voin vaikuttaa eläinten hyvinvointiin? - Suomen Ekomatkaajat Oy